Forsterkeroppgradering BMW X5

Plug&Play forsterkeroppgradering i BMW X5 G05 med 676 HIFI.

Innhold

  • Match UP 7DSP forsterker
  • Plug&Play-kabelsett
  • Strømkabelsett

Oppgradering

  • Forsterker - Ny DSP-forsterker ettermonteres.
  • Høyttalere - Alle originale høyttalere forblir i bilen og drives videre av ny DSP-forsterker.
  • Strømtilførsel - Behov for ekstern strømtilførsel fra batteri.
  • Signalkabler - Plug&Play-kabelsett.


Mange lydentusiaster som er på jakt etter brukt BMW lukker fanen og går til neste annonse så fort man ser at bilen ikke har en av de største stereopakkene. Heldigvis er det noen som fra tid til annen tar kontakt med oss og spør:

Burde jeg avstå fra å kjøpe en BMW bare fordi den har 676 HIFI og ikke noe større originalstereo?

Slike spørsmål liker vi! Først og fremst fordi vi lever for å dele vår kunnskap og være til hjelp, men også fordi man får en sjanse til å "redde" kunden fra å gå i en klassisk felle. Fellen jeg snakker om er det å kjøpe bil med størst mulig originalstereo. Om du likevel føler for å oppgradere originalstereo i en bil, så er det som regel alltid enklere og rimeligere å oppgradere et mindre originalstereo enn et mer påkostet. Videre, en BMW med 676 HIFI som får en av våre Match forsterkeroppgraderinger ettermontert vil låte minst like bra og veldig ofte enda bedre enn BMW med eksempelvis 688 Harman Kardon originalt.

Et annet viktig poeng. BMW med lavere utstyrsgrad kan ofte være lavere priset på markedet. Legger du på prisen for en forsterkeroppgradering fra oss, så vil ikke nødvendigvis totalprisen være noe høyere enn en BMW med større originalstereo.

Et siste poeng som vi også tidvis må trekke frem. Selv om både 688 Harman Kardon eller til og med 6F1A Bowers & Wilkins på ingen måte låter dårlig til originalstereo å være, så tilbyr vi forsterkeroppgraderinger til BMW med de utstyrskodene også. Det er viktig å vite hva man sammenligner mot og tenke gjennom egne forventninger til et stereo. Selv bra kan bli bedre. Skulle du ha en bil med liten stereopakke originalt så betyr det bare at forbedringspotensialet er enda større.

Konklusjon: Så lenge bilen har det utstyrsnivået du ellers er ute etter og du samtidig ikke blir skremt av prisen på en forsterkeroppgradering fra oss, så skal du ikke føle deg forhindret fra å kjøpe en BMW fordi den "bare" har 676 HIFI.

Forsterkeroppgradering BMW X5 G05

Her fikk vi muligheten til å oppgradere en flott X5 med en av våre mange forsterkeroppgraderinger fra Match. Denne bilen har utstyrskode 676 HIFI originalt, som er betegnelsen på hvilken stereopakke den har. BMW med karosseribetegnelse "G" har fått RAM-systemet som i korte trekk går ut på at bilens radiomodul og forsterkermodul er en og samme fysiske enhet. Dermed kan vi ikke demontere bilens originale forsterker og erstatte den i sin helhet. Til dette systemet brukes det derfor et kabelsett som kobles inn på bilens RAM-modul for å hente ut signal til ny ettermontert Match DSP-forsterker. Inne i Match DSP-forsterker blir signalet som hentes fra original forsterker (bilens RAM-modul) forsterket og forbedret, mye takker være vår forhåndsinnstilte DSP-justering som forsterkeren leveres med. Denne DSP-justeringen er det som utgjør den store magien i slik type oppgradering. Vi har på forhånd brukt mange timer på justering av tilsvarende bil med tilsvarende forsterkeroppgradering. Denne justeringen lagres i et filformat som igjen lastes opp på forsterker før sending eller montering i din bil. Fra Match DSP-forsterker går signalet videre ut på bilens originale ledningsnett, videre til hver enkelt høyttaler akkurat som før.

Selv om en X5 med 676 HIFI ikke låter like engasjerende som en X5 med 688 Harman Kardon, så er den førstnevnte likevel rimelig godt utstyrt på høyttalerfronten. Den har separate mellomtoner og diskanter og den har 8`` basshøyttalere under hver stol foran. Alle bilens høyttalere har egentlig et uforløst potensiale. Dette potensialet vil så absolutt forløses med en ren forsterkeroppgradering.

Her snakker vi lydresultat som bringer frem gliset! Mer forsterkerkrefter gir følelsen av et større og mer voksent lydbilde, i tillegg til litt mer volum. Avansert DSP-justering i forsterker løfter lydkvaliteten til et helt nytt nivå. Du får rett og slett følelsen av at det er nye høyttalere montert. Mer luftig og åpnere diskant med en tydeligere tale og vokal, uten at den blir for innpåsliten. Mellomtonen temmes bedre og låter mer presis og musikalsk. Originalsubbene våkner ordentlig til live og bidrar til en ekte Bass Brothers lydsignatur på det hele. For lyd skal være morsomt, tøft og engasjerende! Tilstedeværelsen i bassområdet er noe av det som økes aller mest og aller best. Mer dybde, mer fylde og en fastere og mer presis punch.

Dette låter rett og slett kult!

Skulle man være ordentlig entusiast og ønsker å dra strikken enda litt lenger, både hva gjelder lydkvalitet og moro, så er det fullt mulig å oppgradere både originalsubber og høyttalere i bilen. Dette blir oppgradering mer på detaljnivå, men likevel merkbart. Som en kunde av oss en gang konkluderte med etter et tilsvarende høyttalerbytte: Det er akkurat som om høyttalerne ikke lenger har astma. Den betegnelsen passer egentlig rimelig bra. Nye høyttalere med mer påkostet materialvalg som er beregnet for mer forsterkerkrefter, de vil også prestere hakket bedre enn bilens originalhøyttalere. Kort oppsummert så har et bytte av høyttalere og subber noe for seg, for den som måtte ønske å få flest mulig detaljer på plass. Likevel noe som ofte betegnes som et Steg 2 og som kan tas i ettertid av forsterkeroppgradering.

Monteringen går fort og enkelt for seg. I venstre side bak i bagasjerommet trenger du ikke demontere særlig mye for å komme til nødvendige plugger på bilens originale RAM-modul. Her kobler du til plug&play-kabelsett. Ny Match DSP-forsterker plasseres der man måtte ønske, eksempelvis i området ned under gulvet / sidepanelet i venstre siden på bagasjerommet. Herfra er det kort vei til batteriet hvor det hentes strøm og kort vei til et godt jordingspunkt. Er man vant med litt enkel skruing er dette en montering som er gjort på få minutt.

Match DSP
Forsterkeren benyttet i denne pakken kombinert med vår forhåndsjustering av forsterkerens integrerte DSP utgjør den store magien i en slik oppgradering. Her har vi brukt mye tid på oppmåling og justering av en DSP-fil spesielt tilpasset denne bilen, basert på utstyret som er montert. Match sin prisvinnende programvare for DSP-justering (DSP PC-Tool) innehar en bred equalizer, avanserte delefilter, avansert tidskorrigering o.s.v. Til din store fordel som kunde, så gir vi deg alltid muligheten til å påvirke ditt eget lydresultat når det monteres Match DSP-forsterker. Vi anbefaler å starte med vår forhåndsjusterte DSP-fil som utgangspunkt. Lyd er likevel en individuell smakssak som igjen kan oppleves ulikt alt etter fortrukken musikksjanger eller avspillingsmetode. Dersom du skulle ha innvendinger mot lydresultatet i din bil etter montering og bruk, så anbefaler vi deg å ta kontakt. Basert på dine tilbakemeldinger kan vi justere videre på DSP-filen, før ny versjon sendes til deg med forklaring om hvordan du overfører denne til Match-forsterker via egen PC.

 

LINK TIL PRODUKT:


INFO: Tilsvarende oppgradering for G05 med 688 Harman Kardon er også tilgjengelig, da med en forsterker som har flere kanaler for å håndtere alle bilens høyttalere. Denne pakken finner du ved å trykke her.

 

G05_kabel.jpg

Kabelsett ferdig tilkoblet. Kunne like gjerne vært originale kabler i bilen dette her.

G05_amp.jpg

Forsterker plassert på ledig lokasjon i bilens venstre side bak. Her ligger den perfekt med kort vei til både strøm og signal fra bilens RAM-modul.

G05_amp_battery.jpg

Så fort man monterer på igjen sidepanel og legger ned på bagasjeromsgulvet, så er det ingen synlige tegn til oppgradering. Men heldigvis er oppgraderingen godt hørbar!