Feilsøke forsterker

Har du problemer med forsterkeren din? Her får du de viktigste punktene for feilsøkingen.

Det er alltid fortvilende med et produkt som ikke fungerer slik man ønsker. Likevel behøver det ikke være noe galt med produktet i seg selv. Vår erfaring viser at man i veldig mange tilfeller har ytre faktorer som påvirker produktets uønskede oppførsel. I mange tilfeller kan det være snakk om faktorer som man enkelt kan luke ut og rette opp i på egenhånd.

Følgende fire punkter beskriver de vanligste problemene man kan oppleve med en forsterker:

  • Slår seg ikke på
  • Gir ikke lyd fra seg
  • Går i protect
  • Støyer

Forsterkeren slår seg ikke på

De fleste forsterkere har en liten diode som vil lyse så snart forsterkeren har slått seg på. Om denne dioden ikke lyser så har ikke forsterkeren slått seg på. La oss se nærmere på de vanligste årsakene til dette.

Strøm og jording

En ettermarkedsforsterker vil ha behov for både strøm og jording. Mangler man tilstrekkelig kontakt på en av kablene vil ikke forsterkeren slå seg på.

Usikker på om du har tilstrekkelig spenning (volt) på forsterkerens strømterminaler? Still inn multimeter slik at du får målt spenning, legg rød målepinne mot forsterkerens pluss-terminal og sort målepinne mot forsterkerens minus-terminal. Måler du 12V eller mer, så har forsterkeren tilstrekkelig spenning på strømterminalene. Om du måler lavere enn 12V må strømtilførselen kontrolleres:

  • Dårlig kontakt i sikringsholder? Kontroller at sikringen er intakt og festet tilstrekkelig.
  • Dårlig jordingspunkt? Prøv et annet jordingspunkt. Puss bort lakk og velg et punkt med godt dimensjonert bolt, eksempelvis setebeltefeste.
  • Dårlig kontakt på batteri? Stram til bolten som fester strømkabel med batteripolen.
  • Dårlig batteri? Kontroller bilbatteriets tilstand.

OBS! Dersom du benytter en plug&play-forsterker som mates med strøm via et plug&play-kabelsett tilpasset bilen, så skal du ikke ha behov for ekstern strømtilførsel til forsterkeren.

Remote / styrestrøm

Forsterkere som mates med lavnivåsignal fra RCA- / phono-kabler tilkoblet en ettermarkeds spiller, radio eller høynivåadaper har behov for et eget remotesignal for å slå seg av og på med bilens resterende stereo. Dette må være et 12V-signal. Her vil det være anbefalt å hente remotesignalet fra bilens spiller / radio. Har du en Pioneer, Kenwood, Sony, JVC spiller så kan du bruke blå kabel med hvit stripe som remotesignal, normalt merket antennekontakt. Dette 12V-signalet vil aktiveres kun når spilleren er påslått.

Usikker på om du har tilstrekkelig spenning (volt) på remote? Finn frem multimeteret og mål. Still inn multimeter slik at du får målt spenning, legg rød målepinne mot remote-inngang på forsterker og sort målepinne mot et punkt som du stoler på har god kontakt med bilens chassis. Eksempelvis kan du bruke forsterkerens jordingsterminal som kilde dersom du allerede har kontrollert at du har tilstrekkelig spenning til forsterker. Måler du 12V eller mer, så har forsterkeren tilstrekkelig spenning på remote-inngangen. Om du måler lavere enn 12V må remotekabel kontrolleres for eventuelle skader eller brudd. Eventuelt kan det tyde på manglende spenning på det valgte punktet du henter remotesignal fra.

OBS! Dersom du benytter en forsterker med som mates med høynivåsignal direkte fra høyttalerkabler til en originalspiller eller via et plug&play-kabelsett, så kreves det normalt ikke ekstra remotesignal. Her vil forsterkeren selv tyde om den skal holde seg på- eller avslått. Vær likevel observant på at noen høynivåinnganger kan få problemer med å tyde høynivåsignalet. Eksempelvis på biler med oppgradert stereo fra fabrikk, hvor man vil ha behov for et ekstern høynivåadapter av bedre kvalitet enn forsterkerens integrerte høynivåinngang.

Konklusjon

Om du måler tilstrekkelig spenning på både strøm, jording og remote men forsterkeren likevel ikke slår seg på, så øker sjansene for intern feil i produktet. Om produktet fortsatt er innenfor garanti vil det være naturlig å ta kontakt med utsteder av produktet for nærmere hjelp.

Forsterkeren gir ikke lyd fra seg

Om forsterkeren har slått seg på uten at tilkoblede høyttalere eller basshøyttalere gir lyd fra seg og det samtidig ikke er tegn til at forsterkeren har gått i protect-mode, så kan det tyde på at den mangler sitt input-signal fra signalkilden (spiller, radio, høynivåadapter, DSP eller forsterker). Her kan problemene som oftest kortes ned til to følgende punkter:

  • Brudd, kontaktvansker eller feilkoblet signalkabel.
  • Innstillinger eller justeringer på signalkilden som ikke er tilfredsstillende.

Brudd og kontaktvansker på signalkabel

Det kan være fort gjort at en signalkabel har kommer i klem under monteringen og tar skade av dette. En annen gjenganger er rett og slett feilkobling av signalkabler. Sistnevnte kan typisk være at signalkablene er satt på OUTPUT og ikke INPUT på forsterkeren som er koblet opp, eller at man har koblet til feil utganger på spilleren.

Innstillinger og justeringer

Uansett om du bruker en spiller / radio, DSP, annen forsterker eller til og med et høynivåadapter, så vil du ofte ha mulighet for å endre innstillinger og justeringer for signalet som skal sendes videre. Her bør det nevnes at mange spillere / radioer krever at du aktiverer linjeutgangene som skal brukes. Dette gjøres ved å gå i lydinnstillinger og sette eksempelvis SUBWOOFER på ON og ikke OFF. Vær også oppmerksom på hvordan delefilter HPF og LPF er justert. Er du usikker på om noen av delefiltrene er årsaken til manglende lyd, så kan du deaktivere filtrene så fremt at du er trygg på at tilkoblede høyttalere tåler at du spiller musikk uten bruk av aktive delefilter. Hentes det signal fra en DSP, så er det viktig å tenke etter at det er tildelt signal på den aktuelle utgangen inne i DSP-oppsettet. Hentes det signal fra en annen forsterker, så er det viktig at det hentes signal fra den andre forsterkerens OUTPUT og at signalet er koblet på den nye forsterkerens INPUT. Ved bruk av høynivåadapter er det sjeldent behov for å foreta justeringer på selve adapteren. Men det er viktig å kontrollere at adapteren har slått seg på som det skal. Dette indikeres ofte med et lite diodelys på selve høynivåadapteren.

OBS! Uansett om du hente signal med RCA- / phonokabler eller ved hjelp av høyttalerkabler i form av høynivåasignal, så kan det være vanskelig og noen ganger nær umulig å måle signalet med et multimeter. At du ikke klarer å måle signalet med multimeter er dermed ikke enstydig med manglende signal.

Forsterkeren går i protect

En forsterke som går i protect er en forsterker som reagerer på noe unormalt og potensielt skadelig. Dermed går forsterkeren i protect-modus for å beskytte både seg selv og det tilkoblede utstyret. Følgende årsaker erfarer vi som de mest gjengående:

  • Ustabil strømtilførsel til forsterker.
  • Helt eller delvis kortslutning i tilkoblede høyttalere.
  • Helt eller delvis kortslutning i høyttalerkabler.

Ustabil strømtilførsel til forsterker

Kontroller at strømtilførsel er tilstrekkelig. Om forsterkeren går i protect først etter at du har spilt en god stund eller når du prøver å dra på med høyere volum, så er dette et typisk tegn på manglende strømtilførsel. Se punkter under strøm og jording lenger oppe for videre hjelp til feilsøking av strøm.

Helt eller delvis kortslutning i tilkoblede høyttalere

En defekt høyttaler vil ofte få en form for intern kortslutning, eksempelvis når høyttaleren eller basshøyttalerens spole blir helt eller delvis svidd. Denne kortslutningen vil en forsterker kunne reagere på. Her er det elimineringsmetoden som må til, spesielt om du har tilkoblet mange høyttalere på forsterkeren. Koble fra en og en høyttaler mens du slår av og på stereo underveis slik at forsterker får startet opp på nytt. I det du har koblet fra en høyttaler og forsterkeren ikke lenger går i protect, så har du funnet den potensielle synderen. Om du har koblet til en basskasse vil det være naturlig å koble fra høyttalerkablene fra forsterker til basskasse, foreta nytt oppstart av stereo for å se om forsterker går ut av protect når basskassen ikke lenger er koblet til.

OBS! Noen full bridge-forsterkere krever at det koblet til høyttalere før den slås på. I slike tilfeller bør man unngå å sette strøm på forsterker før høyttalerne er ferdig oppkoblet. Ta kontakt med utsteder av produktet for ytterligere hjelp i feilsøkingen.

Helt eller delvis kortslutning i høyttalerkabler

I installasjoner hvor det er lagt opp nye høyttalerkabler er det en fordel å kontrollere at denne ikke kan ha blitt skadet. Det vil også være naturlig å kontrollere de åpne koblingspunktene først, både direkte på høyttalerne, på eventuelle delefiltre og på forsterker. Den minste korde fra pluss-lederen i høyttalerkabelen som stikker ut og kommer i kontakt med jord vil kunne forårsake en kortslutning som en forsterker kan plukke opp.

TIPS: Har du mistanke om brudd i høyttalerkabler? Strekk opp ny kabel i luftlinje fra forsterker til den aktuelle høyttaleren for videre test.

Forsterkeren støyer

Støy er et samlebegrep som typisk brukes om både hørbare og ikke hørbare signalforstyrrelser i et stereo. Dette er en meget god kandidat for NRK's satsing på "minutt for minutt" ettersom vi kan skrive  i evigheter om temaet. For hvert tilfelle av støy finnes det helt sikkert en million potensielle og ulike årsaker. Det er aldri noen garanti for at noen av de foreslåtte løsningene har en god effekt, før man plutselig snubler over noe som faktisk utgjør en forskjell. Og den løsningen som fungerer i ens egen bil behøver ikke fungere i naboens identiske bil med identisk utstyr. Likevel har vi en del gjengangere som bør sjekkes ut og et par metoder og produkter som kan være med å delvis begrense eller til og med fjerne problemene. Støy, i denne forstand, er normalt høyfrekvent og vil dermed normalt ikke være hørbart i basshøyttalere som kun spiller lave frekvenser, men vi tar med et lite punkt på slutten om støy i bass også.

Vi ser nærmere på følgende punkter:

  • Dynamostøy, høyfrekvent støy som følger bilens turtall.
  • Konstant støy som øker med stereoens volum, herunder også grunnstøy.
  • Skurring i høyttalere.
  • Støy i basshøyttaler.

Dynamostøy

Dynamostøy er kanskje den vanligste type støy i bilstereoverden. En høyfrekvent sus- eller pipelyd som følger bilens turtall når du tråkker på gasspedalen. Dette er en type støy som kan være vanskelig å finne ut av og man er ofte avhengig av elimineringsmetoden for å komme videre. Følgende punkter er noe av det vi erfarer som hyppigst relatert til dynamostøy:

1) Holde signalkabler, og gjerne høyttalerkabler, adskilt fra strømførende kabler.
2) Brent RCA-utganger på spiller. Prøv å jorde RCA-utganger på spiller til spillerens chassis. Må ofte utføres på kreativt vis med å surre kabel rundt RCA-utganger og feste i en av spillerens mange skruer.
4) Dårlig jording til spiller. Forsøk å legg opp ny forbedret jording til spilleren.
4) Skap kortere jordingsbane mellom forsterker og spiller ved å strekke opp ny kabel fra spillerens chassis til forsterkerens jording. OBS! Dette skal IKKE erstatte forsterkerens eksisterende jording.
5) Oppgradere strømkabler og jording til bilens dynamo. Typisk kan dårlig jording i motorblokk være en synder.
6) Bruk av støyfilter. Helix CAP33 dynamostøyfilter (Varenr: H013033) eller støyfilter på RCA-kabler. Her er det dessverre aldri en garanti for hvor stor virkningsgrad det vil ha, men spesielt Helix CAP 33 har vi sett at i mange tilfeller kan ha både god og svært god innvirkning når det monteres korrekt ved bildens dynamo i henhold til medfølgende manual.

Konstant støy

Konstant høyfrekvent støy som øker med stereoens volum (ikke bilens turtall) tilhører kanskje sjeldenheter. Men når det først oppstår er det greit å vite hvor man skal starte.

Kontroller nivået på input-signal og GAIN / LEVEL på ettermontert forsterker og / eller spiller. Maks volum på mobil, maks speaker level på spiller, maks volum på spiller og maks GAIN / LEVEL på forsterker høres kanskje tøft ut når man leser det skriftlig, men sjeldent når man lytter til det i levende live. Den støyen som hvert ledd vil kunne plukke opp vil på denne måten også maksimeres i hvert ledd, uten at du kanskje noen gang bruker maks-volumet i noen stor grad. Her bør man finne en bra balanse, spesielt i mellom volum på spiller og GAIN / LEVEL på forsterker. Erfarer du at støyen øker mest når du justerer opp nivået i forsterker, så kan det være lurt å heller justere opp speaker level i spiller og eventuelt bruke volumet i spilleren mer aktivt samtidig som man justerer ned nivået i forsterkeren. Ulike forsterkere har ulike forutsetninger for hvor lett de plukker opp og gjengir slik støy. Det trenger dermed ikke være noe galt med forsterkeren i seg selv. Likevel kan man oppleve at en kombinasjon av annet utstyr vil gjengi mindre støy. Mer påkostede forsterkere er ofte oppbygd med komponenter som har langt mindre sjanse for å plukke opp og gjengi støy enn forsterkere på innstegsnivå. Har du en annen forsterker liggende som alternativ, så kan man for moro koble opp denne for sammenligning.

Over til det vi liker å kalle for grunnstøy. Dette oppleves som susing / white noice, en bakgrunnsstøy som normalt bare merkes når man ikke spiller musikk.

Enhver bil har en viss mengde grunnstøy som i ulik grad kan oppleves gjennom bilens stereo og som man egentlig ikke kan få gjort noe særlig med. Typisk kan dette høres om du setter musikken på pause og vrir volum opp og ned. I noen biler kan man oppleve denne grunnstøyen mer fremtredende enn andre. Selv om en forsterkeroppgradering byr på mange positive sider, så kommer man ikke bort i fra at forsterkeren også vil kunne øke nivået på den grunnstøyen som eventuelt måtte ligge i bunnen. Også her er man tilbake til justering som beste utvei. Prøve å finne en balanse mellom bruk av GAIN / LEVEL og stereoens volum. Har man egentlig behov for å såpass mye GAIN i forsterker eller kan man senke denne og heller skru stereoens volum lenger opp for å oppnå ønsket volum? Er høyt maksvolum og foretrekke fremfor litt fremtredende grunnstøy når man ikke spiller musikk?

Skurring i høyttalere

Skurring i høyttalere er svært sjeldent forsterkerens feil. Naturligvis finnes det unntak. Men la oss ta tak i årsakene som forekommer hyppigst. Følgende tre punkter bør kontrolleres i første omgang.

1) Høyttalerkabler. Svak kortslutning i høyttalerkabler vil kunne føre til skurring i høyttalere. Kontroller derfor høyttalerkabler ut fra forsterkeren og inn på de aktuelle høyttalerne.
2) Signalkilde. Både Bluetooth og AUX er klassiske lydkilder som kan forårsake skurring. Den ideelle testen for å utelukke signalkilden som problem vil være å spille av en CD (om mulig). Skurrer det fortsatt når du spiller CD, så kan man utelukke signalkilden som årsak.
3) Høyttaler. En høyttaler sitt første tegn på et hardt liv vil ofte være i form av skurring. Kontroller tilkoblede høyttalere på best mulig vis. Gjerne koble om på høyttalere og / eller høyttalerkabler for å se om problemet flytter seg.

Støy i basshøyttaler

Støy i basshøyttaler tilhører sjeldenhetene. Først og fremst fordi støy ofte er høyfrekvent og at basshøyttaleren ikke vil kunne gjengi det frekvensområdet hvor du har støy. Opplever du likevel støy eller pulsering i basselementet når du ikke spiller musikk så vil det være fornuftig å ta kontakt med utsteder av forsterker for videre veiledning i feilsøking av forsterker og signalkilde i ditt spesifikke stereooppsett.