Lydoppgradering Mercedes Vito W447 Facelift

Lydoppgradering i Mercedes Sprinter W907. Match DSP-forsterker, valgfri biltilpasset basskasse og komplett kabelsett.

Innhold

  • Match UP 5.4DSP / Match PP 62DSP / BLAM Relax RA 501D
  • GAS MAX 6,5`` / Helix IK 10``
  • Plug&Play-kabelsett
  • Monteringsveiledning tilgjengelig

Oppgradering

  • Forsterker - Ny DSP-forsterker ettermonteres og tar over drift av alle høyttalere og bass.
  • Høyttalere - Originale høyttalere brukes videre.
  • Basshøyttalere - Nye basskasse ettermonteres.
  • Strømtilførsel - Kun behov for ekstra strømtilførsel på største pakker med egen bassforsterker.
  • Signalkabler - Plug&Play-kabelsett.

Kompatibilitet

  • Mercedes Vito W447 - For utgaver med  original fabrikkmontert spiller
    OBS! 2024 modell Vito får ny spiller og dermed også nye pakkeløsninger. 

Mercedes Vito W447

Det var nok ikke lydresultat som stod i første rekke da tyske ingeniører skapte Mercedes Vito W447. De fleste eiere eller brukere av en Vito W447 med fabrikkoriginal spiller kjenner seg nok igjen i dette. Lydsignalet ut i fra en Audio 30 eller Audio 40-spiller på den aktuelle bilen er noe som mange i bransjen vår har fått bryne seg på. Men at bilen likevel har potensiale for meget god lyd, det skal ingen ta fra den! For oss har det vært viktig å skape oppgraderinger som tar høyde for at man ikke trenger å kvitte seg med noe av bilens originale komponenter. Veldig mange kjører varebiler på lånt tid. Da er det viktig å kunne demontere stereo når leasing-avtalen opphører, uten synlige spor. Med tiden har vi kommet enda lenger i denne utviklingen, slik at ettermontering av lydoppgradering både skal være enkelt, ryddig og helt uten varige spor.

Siden bilene levers i ulike utgaver både hva gjelder antall seter, ekstra batteri under stoler og innredning i varerommet, så har også pakkene vi kan tilby sakte men sikkert økt. Dette for at man skal kunne finne en pakke som passer både bilen, lommeboken og ikke minst krav til lydresultat. Likevel er det mye til felles i pakkene. Så vi starter med det som er likt.

Sett bort i fra at vi har laget noen basspakker, for de som kun ønsker å tilføre bassmengde, så er alle pakkene bygget rundt Match DSP-forsterker som er plug&play mot bilens originale head unit og utrustet med et DSP-oppsett justert og tilpasset bil og tilkoblet lydutstyr. Her ligger det timesvis av DSP-justering bak hver enkelt pakke. Alt for å optimalisere lydbildet! Ved hjelp av både avansert equalizer, tidskompansering og en rekke "tryllefunksjoner" som er ganske unike i Match DSP-en, skaper vi et lydbilde som få andre i bransjen kan vise til. DSP-forsterker leveres med festebrakett for ryddig montering i bilens dashbord. På pakker hvor Match DSP-forsterker driver både høyttalere og den ettermonterte basskassen, så er alt av kabling 100% plug&play mot bilens originale spiller.

Og hva med strøm da, tenker vel du? En hver bil har en viss mengde strøm tilført spilleren. En original spiller har integrert forsterker, på samme måte som det nå ettermonteres en ekstern forsterker. Når ny Match DSP-forsterker tar over drift av høyttalerne, så krever ikke originalspiller like mye strøm og her er dermed mye til overs for Match DSP-forsterker å jobbe med. Til forskjell fra originalspillers integrerte forsterker, så vil ny Match DSP-forsterker utnytte den tilgjengelige strømmengde langt mer effektivt. Dette grunnet avansert DSP-justering. Her har vi gode verktøy i DSP-programmet for å avdekke hvor langt vi kan strekke strikken på den strømmengden som er tilgjengelig i bilen, og således skape best mulig lyd ut i fra de strømressursene som er tilgjengelig. På pakker med ekstra dedikert bassforsterker, i dette tilfellet BLAM Relax RA 501D som for øvrig også er laget plass til på festebrakett, så trengs det separat strømtilførsel fra 12V punkt inne i bilen.

Mange tenker at bilens originale høyttalere ikke kan være særlig bra. Der kan jeg love deg en helt annen konklusjon etter montering av lydoppgradering fra oss. Selvsagt vil det alltid være rom for ytterligere oppgradering i de fleste ledd. Men her sitter man igjen med en opplevelse av at høyttalerne "MÅ jo ha vært byttet" etter å hørt resultatet!

Tilbake til de ulike variasjonene av innredning i Vito og tilgjengelige basskasser. Her har vi som sagt laget en basskasse for alle behov! Lenger nede i artikkelen vil du finne både bilder og direktelink til de ulike versjonene. Mange rynker litt på nesen når de ser en 6,5'' bass bli brukt. Som regel uten erfaring med hva en slik bass i moderne bilstereo er kapabel til å gjøre, spesielt når det er DSP involvert! Skulle du ha en Vito hvor du kun kan ofre plass under førerstolen, så skal du ikke være bekymret for en løsning med GAS MAX 6,5'' bass. Faktorene som avgjør hvilken bass som blir brukt i de ulike basskassen er mange. Her er det først og fremst viktig å huske på at vi i alle variantene har den samme strømmengden og forsterkerkrefter tilgjengelig (også når man sammenligner pakkene med egen bassforsterker med hverandre). Målet er best mulig effektivitet i bassløsningen. Høy effektivitet oppnår vi enklest med bassreflekskasse. En kombinasjon med bassreflekskasse og et fysisk mindre basselement gir bedre effektivitet enn fysisk større basselement i en lukket basskasse. Men så fort vi kan øke basskassens volum, så kan vi også øke fysisk størrelse på basselement og likevel beholde høy effektivitet.

En annen ting man skal legge merke til med våre Vito-tilpassede basskasser er utforming. Dette poengteres under bilder lenger ned i artikkelen. Men legg merke til hvordan vi på 10'' basskassen i lasteluke har en forhøyning på toppen som gjør at kassen tetter 100% mellom varerom og kupeen foran. 6,5'' basskassen under førerstol har utskjæringer som gjør at vi utnytter mest mulig av volumet sammenlignet med andre basskasser på markedet. Og 10'' basskassen beregnet mellom stolene på 2-seter utgave har tilpasninger som gjør at den både ligger stabilt og samtidig kan brukes som bord.

Lydresultat

Så til hovedpoenget med oppgraderingen, nemlig lydresultatet! Selv om Vito på de fleste områder er kongen av varebiler i sin klasse, så oppleves originalt lydbilde noe tamt. Svært begrenset i bassen, til tross for fysisk fin størrelse på mellomtoner i store og gode dører. Øvre mellomtone og diskant noe slitsom i lengden. Og det er jo gjerne i varebilen man tilbringer mye tid gjennom en arbeidsuke. Da bør lyden helst være behagelig. Originalspiller har også en viss begrensning på volum. En begrensning som for øvrig er vanskelig å bli helt kvitt, men vi har fått den langt bedre!

Ved oppgradering med alle våre Vito-pakkeløsninger som inneholder en Match DSP-forsterker, så vil man oppleve et betydelig løft i tale og vokal. Ikke bare i overført betydning som vesentlig bedre, men i reell opplevelse av hvilken høyde tale og vokal kommer fra. Hvor du med originalt oppsett kan føle at mye vokal er rimelig fjernt, vil du etter oppgradering oppleve en artist som sitter rett foran deg på dashbordet i den naturlige høyden lyden burde komme fra. De harde konsonantene har plutselig blitt mer behagelig. Markert og tydelig som de skal være, uten å bli for fremtredende og brutale. Høyttalerne i dørene jobber ikke lenger like hardt etter at ny basskasse ble montert. Sammen med bedre lydjusteringer har dette ført til en langt mer ryddig og musikalsk midbass og mellomtone. Og tro meg, bassen er det vanskelig å glemme! For "ekte bass" får man ikke uten en dedikert basskasse på plass. Uansett valg av pakke, så vil man få en helt ny verden av dybde og fylde i lydbildet. Vi liker å beskrive det som rund og varm lyd. Har du fått plass til en GAS MAX 6,5'' eller kanskje til og med en Helix IK 10'' bass, så har du bassfundament som virkelig setter rockefoten i gang på alt fra P1+ til NRK Super og Radio Rock.

Lydnivå ble nevnt tidligere. At man var begrenset på volumstripen til originalspiller. Dette skyldes rett og slett at spilleren vrenger utsignal noe tidlig. Dette vil bli litt bedre, men kan aldri elimineres 100%. Til gjengjeld er lydnivået merkbart høyere etter oppgradering. Det lydnivået du etter oppgradering har på ca 60% lydvolum på spilleren er et helt annet enn det du hadde på 60% da alt var originalt. Samtidig vil ulike musikksjanger, ulike lydkilder og ulike mobiltelefoner utgjøre forskjeller som gjør at den faktiske begrensningen vil variere. Selv om dette er informasjon som gjelder alle biler og alle originalsystem, så er man i kanskje litt større grad avhengig va å bruke sunn fornuft i Vito når man ønsker å spille høyt. Hører man at lyden vrenges, så er det på tide å skru ned et hakk eller to. 

Match DSP

Forsterkeren benyttet i denne pakken kombinert med vår forhåndsjustering av forsterkerens integrerte DSP utgjør den store magien i en slik oppgradering. Her har vi brukt mye tid på oppmåling og justering av en DSP-fil spesielt tilpasset denne bilen, basert på utstyret som er montert. Match sin prisvinnende programvare for DSP-justering (DSP PC-Tool) innehar en bred equalizer, avanserte delefilter, avansert tidskorrigering o.s.v. Til din store fordel som kunde, så gir vi deg alltid muligheten til å påvirke ditt eget lydresultat når det monteres Match DSP-forsterker. Vi anbefaler å starte med vår forhåndsjusterte DSP-fil som utgangspunkt. Lyd er likevel en individuell smakssak som igjen kan oppleves ulikt alt etter fortrukken musikksjanger eller avspillingsmetode. Dersom du skulle ha innvendinger mot lydresultatet i din bil etter montering og bruk, så anbefaler vi deg å ta kontakt. Basert på dine tilbakemeldinger kan vi justere videre på DSP-filen, før ny versjon sendes til deg med forklaring om hvordan du overfører denne til Match-forsterker via egen PC.

LINK TIL PRODUKT:

  • BB50MC06 | Nivå 1 | Bestselgeren med 10'' basskasse under lasteluke.

  • BB50MC08 | Nivå 1 | Til 2-seter utgave med 10'' basskasse mellom stolene.

  • BB50MB24 | Nivå 1 | Med 6,5'' basskasse til bruk under førerstol.

  • BB50MB26 | Nivå 1 | Med 8'' basskasse for deg som ikke har plass til noen annen større basskasse.

  • BB50MB25 | Nivå 2 | Med 6,5'' basskasse til bruk under førerstol og egen bassforsterker.

  • BB50MC09 | Nivå 2 | Med 10'' basskasse til bruk under lasteluke og egen bassforsterker.

 

Vito_2.jpg

Match M5.4DSP. Markedets beste? Det mener i hvert fall vi. Kompakt, kraftig og velutstyrt som få andre!

Vito_3.jpg

Ferdig montert festebrakett og Match DSP-forsterker inne i dashbord. Her er det rikelig med plass å ta av.

Vito_ampx2.jpg

Nivå 2 pakke med egen bassforsterker. Også denne kompakt nok til å monteres på brakett inne i dashbordet.

Vito_9.jpg

Helix 10'' bass i vår egenutviklede bassreflekskasse. For plassering under lasteluke i varerommet. Åpning frem til kupeen sørger for bass helt frem. Legg merke til forhøyning på toppen som er formsydd bilens utforming.

Vito_10.jpg

GAS MAX 6,5'' bass i vår egenutviklede bassreflekskasse. For plassering under førerstol. 

Vito_12.jpg

Helix 10'' bass i vår egenutviklede bassreflekskasse. For plassering mellom stolene på 2-seter utgave.

Vito_11.jpg

2-seter utgaven får et etterlengtet bord med på kjøpet. Med forhøyet kant som gjør at både mobil og matboks ligger stødig.