Bilstereo i elbil

VIDEO I ARTIKKEL
Vi møter mye spørsmål og skepsis når det gjelder bilstereo i elbil. Men byr det egentlig på noen utfordringer eller problemer?

Norsk bilpark får med tiden en økende andel av elektriske kjøretøy. At du har fått elbil på tunet betyr likevel ikke at du må legge bilstereointeressen på hyllen. Mange frykter at så fort man ettermonterer bilstereo så vil rekkevidden reduseres drastisk. For så vidt et naturlig spørsmål å stille. Men stemmer dette?

For å besvare spørsmålet bør vi først skille mellom de ulike gradene av bilstereooppgradering. La oss for enkelhets skyld dele det inn i to nivå:

Oppgradering av originalstereo
Langt i fra alle av dagens nybiler blir levert med oppgradert stereo fra fabrikk. Likefult er det mange av bilene med allerede oppgradert stereo fra fabrikk som kan oppgraderes ytterligere. Den mest benyttede form for oppgradering her hos oss er ved hjelp av en ny forsterker. Gjerne med integrert DSP og gjerne med tilhørende plug&play-kabelsett for sømløs montering. En slik ettermontering av forsterker på bilens originale stereo er i de aller fleste tilfeller svært lite effektkrevende. En del forsterkere har funksjoner som lar oss kontrollere strømtrekket ved bruk. Et viktig verktøy som gjør det mulig for oss å påstå nettopp dette, at ettermarkedsforsterkere ikke er enstydig med drastisk økt strømforbruk. 

Mange glemmer at når man ettermonterer ny forsterker i en bil uten ekstern forsterker, så vil du ikke bare tilføre en ekstra strømkrevende kilde. Du vil også redusere strømtrekket til den originale spillerenheten som tidligere måtte drive bilens høyttalere. Der hvor den originale spillerenheten måtte jobbe hardt med sine svært begrensede krefter for å skape ønsket lydbilde, vil ofte en ettermontert forsterker som på det jevne bare trenger å jobbe på "halv maskin" for å skape det samme lydbildet, ikke trekke noe skremmende mye mer strøm. Summerer du originalspillerens reduserte strømtrekk med ny forsterkers økte strømtrekk vil ikke det totale strømforbruket øke så mye som man først skulle tro.

Du kan også se for det en elbil hvor det fra fabrikk kan leveres et standard stereo og et oppgradert stereo. Da har du i praksis en bil uten ekstern forsterker og en bil med ekstern forsterker. Det er ingen som stiller spørsmål ved rekkevidden på bilen med oppgradert stereo fra fabrikk. Så hvorfor stille spørsmålet når man ettermonterer en tilsvarende løsning fra ettermarkedet?

Går man i de minste målbare og dokumenterbare kilder, så vil man jo alltids finne et høyere strømforbruk på en bil som har flere strømbaserte moduler i seg, som eksempelvis en forsterker. Men utgjør dette strømforbruket noe mer enn om du velger å sette bilens klima på 22 grader og ikke 20 grader, at du bruker setevarme på kalde dager eller for å dra strikken langt, at du må bruke vindusviskere på dager med regn?

Ettermontering av grovere bilstereo
Først når du velger å ettermontere grovere bilstereoforsterkere vil du kunne oppleve et mer merkbart strømforbruk. Kanskje har du liggende en en voksen 12`` bass fra ungdommens beste dager og behøver en forsterker på både ett og to tusen watt for å drive beistet. Da snakker vi forsterker og stereo som plutselig er avhengig av strøm på en helt annen måte enn bare oppgradering av originalforsterker e.l. Men selv i et slikt tilfelle er elbilen ingen hindring. Faktisk utgjør elbilen bare en stor bonus med sin nærmest uendelig store batteribank i ryggen. De fleste elbiler har såpass voksen konverter at bilens 12V-batteri ikke har noe problem med å lades, selv ved ettermontering av bilstereoforsterker som faktisk krever litt strøm. Sånn sett burde elbil være en ekte våt drøm for enhver bilstereoentusiast!

Ønsker du å høre mer om våre tanker rundt bilstereo i elbil? Ta en titt på følgende video: